کد مطلب:211259 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:194

سیرت و سجایای امام صادق
اسامی دلیل مسمی است و از اسماء و القاب و كنی می توان بر روحیه افراد پی برد بلكه كلمات آثار وجودی اشخاص است و آثار نماینده مؤثر است - سیرت حاكی از سریرت است و سریرت منطوی بر سیرت است بسیار صورتها كه معرف سیرت ها می گردد و چه سیرت ها كه یك خواننده را به صورت و قیافه مرد نادیده آشنا می سازد - قیافه های جذاب و چهره های بشاش و لبهای خندان و پیشانی های گشاده نمونه ای از سیرت پاك و مهذب است اگر چه در مفهوم مخالف آن نمی توان اصراری كرد ولی اثر النجابة ساطع البرهان است و شاید در اصول تطابق صورت و سیرت ملازمه ی باشد ولی عوائق و موانع انحرافی حاصل كند - در هر حال آنچه مسلم است خداوند كارهای خوب خود را به دست بندگان خوب خود انجام می دهد و نفوس قدسیه آثار نفیسه زكیه ای دارند و البته گاهی هم سیرت پاك به علل و اسبابی مخفی است زیرا كارهای خوب را برای خدا در خفا انجام می دهد و مردم او را به نیكوئی سیرت نمی شناسند.



به چشم عجب و تكبر نظر به خلق مكن

كه بندگان خدا ممكنند در اوباش



برهنه پا و سرانند در ولایت عشق

كه فرمان همه جوع است و جامه عریانی



و مهماتكن عند امری ء من خلیقة

و ان حالها تخفی علی الناس تعلم



و از اسرار آفرینش این است كه یك ملاك صحیح صد در صد درستی از این جهت در روان شناسی دست بشری داده نشده تا به سرایر مردم واقف گردند او ستار العیوب است و عیب بندگان خود به گناه فاحش آشكار نسازد و اگر كسی در اثر ریاضات شاقه شرعی و غیرشرعی بر اسراری واقف گردید زبانش بسته می شود تا پرده عیوب دیگران ندرد.



هر كه را اسرار حق آموختند

مهر كردند و دهانش دوختند





[ صفحه 45]



در میان بشر آنها كه به صفات فاضله تربیت ربوبی نشو و نما یافته اند دارای فضایل و سجایای نفسانی شده اند و از لوث كدورات طبیعت خارج گشته مهذب و پاك و منزه می باشد.

معلم و مربی كه برای تربیت نفوس نوباوگان قدم می گذارد اصولا باید خودش مهذب و منزه باشد تا بتواند رهبر و مربی نفوس دیگران گردد زیرا فاقد شی ء معطی شی ء نمی شود.



ذات نایافته از هستی بخش

كی تواند كه شود هستی بخش



و بدون تردید ائمه ما بزرگترین مربیان مكتب تربیتی نفوس بشری هستند و داناترین معلمان مدرسه خلقت می باشند و خداوند آنها را در عالم آفرینش و مكتب ربوبی خود تربیت كرده و به هدایت و ارشاد بندگان به دین نشئه مأمور نمود كه عصمت و علم و تقوی آنها در حالت كودكی نمونه بارز همین حقیقت است.

از برازنده ترین خاندان در تربیت نفوس زكیه حضرت امام جعفرصادق (ع) می باشد كه از باب زهد عدل مجسمه ی فضیلت و اخلاق است چنانچه اكثر محدثین و مورخین نوشته اند به دیدن او انسان برابر كوه وقار و پرهیزكاری و دریای وسیع علم و دانش و بینش قوار می گیرد.

سیرت امام صادق علیه السلام نماینده بارز سریرت آسمانی او است و سریرت مهذب ملكوتیش نماینده صورت و سیرت پاك او می باشد - چه او از اهل بیتی است كه آیه تطهیر در حق آنها نازل شد و از خاندانی است كه رجس و پلیدی از آنها برطرف و عصمت و علم و تقوی به آنها ارزانی گردیده است.

او عروة الوثقی ترقی و تعالی است هر كس به او متمسك گردد به فوز و فلاح خواهد رسید و هر كه از او ببرد به پرتگاه خواهد افتاد.

سیرت این امام در نشر معارف و تعلیم و تربیتش مشعلی فروزان بود كه بشر را از وادی ضلالت و غوایت و گمراهی به شاهراه نجات و رستگاری هدایت فرمود و از تاریكی جهل نجات داد به روشنائی علم رسانید و از ضعف نادانی به نیروی بینائی منتقل كرد - و در سیرت و سریرت خود تنها هدفش همین بود كه خورشید درخشان هدایت و ارشاد گردد و سیر قوافل بشری را از محیط تاریك جهل و نادانی به دانش و بینش برساند و تاكنون تاریخ بشری نشان نداده است مردی را كه در آن محیط قیام به اشاعه نور علم و دانش كند و شخصا بتواند اقلا چهار هزار شاگرد به جامعه تحویل دهد كه هر یك از مفاخر عالم وجود باشند و این بزرگترین



[ صفحه 46]



موفقیتی است كه نصیب امام صادق علیه السلام شد و این توفیق در سایه سجایای ملكوتی و سیرت آسمانی او بود كه عملا مبادی فاضله را به شاگردان خود آموخت تا به این درجه رسیدند.

از افراد بشر آن كس در نظر تمام بشر عامی و علم و شرقی و غربی با ارج و ارزش است كه بتواند علم را با عمل و فضیلت را با تقوی و دانش را با پارسائی به هم آمیخته و اعمالش ترجمان افكارش باشد.

سبب آنكه در میان بشر عالم شخصیت حسین بن علی (ع) سیدالشهداء در نظر همه جهانیان بزرگ و محترم است این است كه اعمال او ترجمان افكارش بود و در راه افكار خود فداكاری و جانبازی نمود.

امام جعفرصادق علیه السلام نیز از نظر اجتماع دوست و دشمن به قدری محبوب بود كه دانشمندتری از او نشناختند و در عین حال اعمال فاضلانه او كه همیشه و همه جا مقرون به تقوی و پارسائی بود نماینده افكار علمی او بود و لذا علمای بزرگ جهان سر تعظیم و كرنش برابر او خم كردند و به دیده توقیر و احترام به او نگریستند و بدین ترتیب صورت و سیرت او را باید از حركات و سكنات و كلماتش به دست آورد و اعتراف كرد چه بزرگ مردی بود كه هر قدر انسان بیشتر معرفت به حال او پیدا كند درست مانند كسی است كه در برابر یك اقیانوس عظیم قرار گرفته خود را كوچك تر و ناچیزتر می شناسد صله رحم - تفقد و تادب - تعلیم و تربیت شجاعت و شهامت - سخاوت وجود و بخشش و نوع دوستی - دستگیری ضعفا - حلم و گذشت و صفح و عفو و سایر صفات فاضله انسانیت مجموعه سیرت امام ابوعبدالله جعفر بن محمدالصادق (ع) را تشكیل می دهد.